Creative Ones Blog.

Tips & trucs voor online ondernemers

Shopify koppelen met Instagram en Facebook Shop

Wellicht heb je opgemerkt dat er een nieuwe feature is toegevoegd aan Facebook en Instagram, genaamd Shop. Het is een simpele manier om producten te taggen in jouw social media. Maar hoe doe je dat? Wij leggen het uit!

1. Sjabloon aanpassen

Ten eerste is het van belang om het sjabloon van jouw Facebookpagina aan te passen naar “Winkelen”. Dit doe je door naar je bedrijfspagina te gaan > klik op “Instellingen” > aan de linkerkant zie je het tabje “Sjablonen en tabladen” > in dit tabje zie je het huidig sjabloon en heb je de optie om het te bewerken > klik op “Bewerken” en zoek naar het “Winkelen” sjabloon > klik op “Gegevens bekijken” > klik ten slotte op “Sjabloon toepassen”. Je ziet nu het volgende:

2. Instagram applicatie downloaden

Vervolgens ga je naar jouw Shopify webshop en download je de Instagram applicatie. Het kan voorkomen dat je jouw producten niet wilt verkopen op Instagram maar alleen op Facebook, alsnog is het belangrijk om het op deze manier uit te voeren. De reden daarvoor is dat de nodige software van Facebook alleen wordt geïnstalleerd wanneer je de Instagram channel toevoegt.

Om de Instagram channel toe te voegen volg je de volgende stappen:

Klik op het plus teken naast “Sales Channels” aan de linkerkant > Zoek voor Instagram en klik op het paarse plusje > klik vervolgens op “Add sales channel”. Nu kom je op deze pagina terecht:

Klik op “Add Facebook” > Na even wachten krijg je de pagina waarop je de mogelijkheid krijgt om de Facebook Shop channel toe te voegen > klik op “Add channel” rechtsonder.

Je hebt nu met succes de software gedownload om jouw Shopify producten te koppelen met jouw Facebook of Instagram pagina!

3. Facebook pagina koppelen

Let op! Voor de volgende stappen is het van belang om eigenaar te zijn van zowel jouw Facebook pagina, als je Instagram account.

Het is nu zaak om Shopify te koppelen met jouw Facebook account. Na het downloaden van de Facebook Shop software word je automatisch naar de volgende pagina gestuurd.

Je komt op deze pagina door aan de linkerkant op Facebook Shop te klikken en vervolgens naar account te gaan.

Klik op “Connect account”. Let er wel op dat, voordat je hierop klikt, ingelogd bent op Facebook met het account waarmee je de bedrijfspagina hebt gemaakt. Daarna klik je op de pagina die je wilt gebruiken met Shopify en zorg ervoor dat alle opties ingeschakeld zijn.

4. Facebook Shop activeren

Let op dat je bij de volgende stap al producten in je inventaris en een Shopify abonnement hebt!

Op deze pagina moet je het domein van jouw webshop invullen voor FacebookCommerce. Vervolgens klik je op “Install”.

Je word automatisch geschakeld naar een Shopify pagina waarop je opnieuw moet inloggen. Je komt terug in je webshop en gaat nu officieel de Facebook pagina koppelen met Shopify door opnieuw op “Connect account” te klikken.

Omdat jouw account al eerder is gekoppeld met Facebook, ziet de software dat jij het bent en krijg je de mogelijkheid om op deze pagina de specifieke bedrijfspagina te koppelen. In mijn geval is dat “Test webshop tutorial”. Wanneer je op “Connect page” hebt geklikt, krijg je de algemene voorwaarden. Deze kun je accepteren door “Accept terms” te klikken.

Facebook gaat nu jouw webshop reviewen. In de melding kun je zien dat dit tot 48 uur kan duren. In veel gevallen is dit al gedaan binnen een kwartier.

Als Facebook klaar is met de store reviewen krijg je een melding. Nu heb je de mogelijkheid om op “Enable” te klikken. Dit zorgt ervoor dat jouw producten daadwerkelijk naar Facebook gestuurd worden.

Wanneer dit is gedaan, zijn jouw Shopify producten gekoppeld met Facebook Shop. Zie onderstaande afbeelding.

5. Shopify producten beschikbaar maken

Soms kan het zijn dat Facebook Shop jouw producten niet kan vinden. De kans is dan groot dat je jouw producten nog niet beschikbaar hebt gemaakt voor dit specifieke verkoopkanaal. Om dit te kunnen doen ga je naar “Products” > selecteer je de gewenste producten door aan de linkerkant van de foto het vakje aan te vinken > klik je daarna op “More actions” > en ten slotte klik je op “Make products available”. Wanneer je dit gedaan hebt zie je het volgende:

Let erop dat je Facebook Shop aanvinkt en vervolgens op “Make products available” klikt.

6. Beheer je collecties on Shopify. Naar Shopify gaan

Het kan soms zo zijn dat het wat tijd kost voor Facebook om de producten te weergeven in de “Shoppen” tab. Je ziet dan de volgende tekst: “Beheer je collecties on Shopify. Naar Shopify gaan”. Geen zorgen, wacht tot de volgende dag en de producten zullen er gewoon staan.

7. Instagram account koppelen met Facebook pagina

Let op voordat je de volgende stappen volgt! Zorg ervoor dat je al ingelogd bent op Facebook met je mobiel op het account waarmee je jouw pagina hebt gemaakt. Ook is het van belang om het Instagram account om te zetten naar een bedrijfsaccount. Weet je niet hoe dat moet? Klik hier!

8. Drie posts maken

Voordat we de producten daadwerkelijk gaan toevoegen aan Instagram Shop is het van belang om bij een nieuw account 3 posts toe te voegen van jouw producten. Ik heb gemerkt dat de kans groter is dat jouw account positief beoordeeld wordt.

Heb je al een account met posts? Dan is het geen probleem en kun je gerust verder met de volgende stap!

9. Instagram Shop instellen

Nu ga je Instagram Shop instellen. Dit doe je door naar het tabje te gaan van jouw account. Klik op de drie strepen rechtsboven > Klik op instellingen > Klik op bedrijf > Klik op Instagram Shopping instellen > Klik op “Aan de slag” > Selecteer hier jouw productcatalogus en klik op “Volgende” > Vervolgens selecteer je jouw websitedomein en klik op “Volgende” > Ten slotte klik je op “Beoordeling verzenden. Nu krijg je de melding dat Instagram je account aan het beoordelen is. En klik je op “Klaar”.

Hieronder heb ik ter verduidelijking het proces toegevoegd:

Jouw account zal nu beoordeeld worden, hierin wordt gekeken of jouw account voldoet aan de geschiktheidsvereisten voor handel. Dit proces zal tussen de 24 en 48 uur duren.

10. Tijd om te verkopen!

Na dit proces gedaan te hebben is het eindelijk om producten te taggen! Dit zijn de nieuwe mogelijke features die je nu kunt gebruiken.

Voor Facebook:

  • Je hebt een shop tab waarop gebruikers al jouw producten kunnen zien in combinatie met alle specificaties, zoals prijs, kleur en maat.
  • Je kunt berichten plaatsen van productfoto’s waarbij je een tag kan toevoegen.
  • Mensen worden direct naar de productpagina van jouw webshop geleid, waardoor ze makkelijker het product kunnen kopen.
  • Alle gebruikersinformatie wordt opgeslagen door middel van Facebook Pixel. Het gevolg hiervan is dat toekomstige advertenties nog beter aansluiten op de doelgroep.

Voor Instagram:

  • Je hebt de mogelijkheid om het specifieke product te taggen wanneer je een bericht plaatst.
  • Na het plaatsen van de eerste tag wordt er automatisch een winkel aangemaakt met alle getagde producten.
  • Mensen worden direct naar de productpagina van jouw webshop geleid, waardoor ze makkelijker het product kunnen kopen.
  • Alle gebruikersinformatie wordt opgeslagen door middel van Facebook Pixel. Het gevolg hiervan is dat toekomstige advertenties nog beter aansluiten op de doelgroep.

Wij willen u bedanken voor het lezen van deze handleiding en hopen dat deze informatie u heeft geholpen!