Facebook Commerce Manager: Dit zijn de voordelen

Facebook Commerce Manager: Dit zijn de voordelen

Binnen Facebook Business Manager zijn er een groot aantal mogelijkheden te vinden, wellicht is Commerce Manager voorbij gekomen wanneer je Facebook Shop probeerde in te stellen. Maar weet je wat je er allemaal mee kunt doen? In dit bericht leggen wij jou alles uit!

Wat is Facebook Commerce Manager?

Commerce Manager in Facebook is een verzamelpunt voor de shops op Facebook en Instagram die verbonden zijn met het Business Manager account. Hierin kun je op een simpele manier bij de belangrijkste plekken van jouw social media shops komen. Denk bijvoorbeeld aan producten, advertenties, collecties, Facebook Pixel en de styling van knoppen.

1. Adverteren vanuit je shop

Ten eerste geeft Facebook Commerce Manager je de mogelijkheid om producten te adverteren vanuit één plek. Hierin zijn er twee mogelijkheden, namelijk traffic ads en dynamic ads.

  • Traffic Ads: Dit type advertentie is puur bedoeld voor het sturen van bezoekers naar jouw webshop/website. De Facebook Pixel slaat de data op en helpt jou om bijvoorbeeld bij de volgende advertentie, een specifiekere doelgroep te targeten.
  • Dynamic Ads: Dit type advertentie is juist gericht op de doelgroep die eerder heeft geklikt op de traffic ad. In de vorige advertentie hebben zij bijvoorbeeld gekeken naar twee shirts en een broek. Deze producten zullen vervolgens verschijnen in de dynamic ad. Dit kan de bezoeker aansporen om opnieuw te kijken naar de producten, waardoor de kans groter wordt op een conversie.

Hoogstwaarschijnlijk is het voorbeeld van de dynamic ad al een keer bij jou gebeurd. Je scrollt door een webshop maar besluit niks te kopen, een paar uur later krijg je opeens een gesponsord bericht op Facebook van de desbetreffende webshop met dezelfde producten waarop jij toen hebt geklikt!

2. Producten bekijken en aanpassen

Daarnaast is het mogelijk om in de Commerce Manager producten te bekijken die toegevoegd zijn aan jouw Catalog Manager. Dit zorgt ervoor dat je niet constant hoeft te switchen naar de Catalog Manager om producten toe te voegen of aan te passen.

Ook kun je nieuwe product sets opstellen die gebruikt kunnen worden voor advertenties. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat je van de tien productlijnen, tijdelijk één wilt promoten omdat je een tijdelijke actie hebt lopen.

Ten slotte kun je één oogopslag problemen bekijken van producten. Deze kun je vervolgens direct aanpassen en opnieuw een review aanvragen.

Tip! Het kan mogelijk zo zijn dat een product onterecht wordt afgewezen omdat het in strijd is met het handelsbeleid van Facebook. Om dit te voorkomen verwijder je het desbetreffende product en voeg je het opnieuw toe. In sommige gevallen zal dit het probleem verhelpen.

3. Productresultaten analyseren

Een ander handige tool in Commerce Manager is dat je de resultaten van producten kunt analyseren, bijvoorbeeld het aantal weergaven en kliks. Hiermee krijg jij in één oogopslag te zien wat de populaire producten zijn. Tegelijkertijd slaan Instagram en Facebook de data op van de bezoekers, waardoor je kunt zien welke doelgroep op een product heeft geklikt. Ten slotte kun je alle data exporteren als CSV bestand.

4. Collecties maken

Wanneer je een webshop hebt met veel producten wil je ze natuurlijk overzichtelijk presenteren op jouw social media. Gelukkig kan dit binnen Commerce Manager met behulp van de Shops tab! Binnen deze sectie kun je een collectie aanmaken en verschillende producten toevoegen.

Bij het creëren van een nieuwe collectie kun je ook een thumbnail, naam en beschrijving toevoegen. In mijn voorbeeld kun je zien dat ik een collectie heb gemaakt voor gezichtsmaskers. Vervolgens zie je aan de rechterkant een voorbeeld van hoe dit eruit zal zien op de mobiele versies van Instagram en Facebook. Erg handig!

5. Shop knoppen stijlen

Tenslotte kun je in Commerce Manager de shop knoppen stijlen van jouw social media shops. Momenteel kun je alleen de grootte van de titel en de kleuren van de shop knop en links aanpassen met specifieke opties. Ik hoop en verwacht dat de aanpassingsmogelijkheden groter zullen worden en nog beter zullen aansluiten op de uitstraling van jouw webshop!

Facebook Commerce Manager

Nog vragen of meer informatie?

Als je nog vragen hebt of meer informatie wilt krijgen dan helpen wij je graag! Stuur een mailtje naar hi@creativeones.nl of gebruik dit contactformulier.

Misschien vind je dit ook interessant

Waarschijnlijk heb je wat dingen voorbij zien komen van Instagram Shopping en wil je, als ondernemer, jouw producten hierop beschikbaar maken. Dit zijn de punten waarop Instagram jouw account kan afkeuren voor shopping. Instagram geeft je twee kansen om jouw Shop te reviewen, als je twee keer bent afgekeurd, zal je account niet meer beschikbaar zijn voor Instagram Shopping. Let daarom goed op of jij in de gevarenzone zit.